Alla ska trivas i våra bostäder

Att tänka på för dig som hyresgäst

Trivselregler

Vi vill att alla skall trivas i våra bostäder. 

Som hyresgäst finns det måsten och skyldigheter förutom att betala hyran i tid och att bevara ordning och skick och vårda din lägenhet/lokal.
Hyran betalar du förskottsvis varje månad, senast den sista vardagen i månaden. Hyran måste betalas även om du inte fått någon hyresavi.
Hyresvärden har ingen skyldighet att skicka ut avier utan gör det som en extra tjänst.

Om alla känner till och följer några enkla regler kommer alla att trivas.

När man bor i ett flerfamiljs hus har man många grannar, ditt golv kan vara din grannes tak. Dina grannar vill inte bli störda av högt ljud och skrikande och det vill inte du heller. Därför visar vi hänsyn och spelar inte hög musik, duschar, tvättar kläder och håller på med störande verksamhet, särskilt på kvällen.
Tumregeln är att efter kl. 22.00 skall det vara tyst i huset
Men tänk även på att det finns de som har oregelbundna arbetstider och måste sova på dagen
Tänk också på att du är ansvarig inte bara för alla som bor i lägenheten utan också för de som besöker dig.

Rökning är förbjudet i alla gemensamma utrymme. Att slänga fimpar på marken är nedskräpning och är ej tillåtet. 
 
Husdjur måste hållas kopplade inom området och får ej rastas inom det gemensamma området.
Det är ej tillåtet att ta med husdjuret till tvättstugan eller andra utrymmen man delar.
Det är ej tillåtet att mata djur och fåglar från balkongen eller på andra ställe inom bostadsområdet.

Hyresgästen källsorterar enligt anvisningar, samt lämnar skrymmande och övrigt avfall på återvinningsstationen. 

Har bostaden uteplats eller balkong ska den skötas av dig som hyresgäst. Så även den gemensamma tvättstugan. Där håller vi iordning efter oss och sköter tiderna. Tvättstugan lämnas städad och tom. 
I trapphusen skall det inte förvaras personliga tillhörigheter, cyklar, barnvagnar etc förvaras i lägenheten eller i de anvisade förråden. 
 

Besöksadress

HKM Fastighets AB
Storgatan 23
272 31 Simrishamn

Felanmälan

Droppar en kran, rinner toalettstolen eller har du något annat som inte fungerar som det ska. Då är det viktigt att du felanmäler detta till oss. Felanmälan kan du antingen ringa in till oss eller skicka in elektroniskt.

Kontakta oss

Felanmälan
0414-174 80

(helgfri vardag 10.00-12.00

kontakt@hkm.nu